Provincie en gemeenten Overijssel: laagvliegroutes onacceptabel

Opnieuw gaat er een brief op hoge poten naar politiek Den Haag over de laagvliegroute boven het Vechtdal. De provincie Overijssel vraagt samen met de gemeenten Zwolle, Dalfsen Raalte en Kampen aan de nieuwe minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, om de eerder gemaakte afspraken over het schrappen van de route na te komen.

RTV Oost : ‘Overijssel herinnert minister aan belofte om laagvliegroute Vechtdal te schrappen.’

Eerder, in december 2021,  nam de provincie Overijssel unaniem een motie aan om te onderzoeken welke juridische stappen gezet kunnen worden om laagvliegroutes tegen te houden.

RTV Oost: ‘Provinciale politiek wil laagvliegroutes Lelystad Airport desnoods via de rechter van tafel’.

 

 

Regionale luchthavens vaak geen aanjager van economische groei

Kleine regionale luchthavens leiden een onzeker bestaan, maar worden tegelijkertijd vaak gezien als aanjagers van de regionale economie. Dat beeld klopt niet, concluderen Felix Pot en Sierdjan Koster van de Rijksuniversiteit Groningen. De economisch geografen bevestigen weliswaar het verband tussen luchtvaart en economische groei in algemene zin, maar concluderen ook dat de groei rond kleinere luchthavens in de meeste gevallen beperkt is.

Bovendien volgt economische groei meestal niet de groei van het vliegverkeer, maar werkt het vaker andersom. Regionale luchthavens zijn daarmee geen aanjagers van economische groei. In discussies over het ondersteunen van regionale vliegvelden zou dan ook het maatschappelijk belang centraal moeten staan en niet het economisch belang zoals nu vaak het geval is, stellen de onderzoekers.

Een bijzonder interessant onderzoek. Lees er hier meer over:

Meer informatie

Lees meer over het onderzoek: ‘Small airports: Runways to regional economic growth?’

Contact: Felix Pot of Sierdjan Koster

In deze crisis is Lelystad Airport het laatste dat we nodig hebben

9 december 2021

Ingezonden brief Trouw door Robert Tieskens, voorzitter Stichting Red de Veluwe

De hele brief lezen?

Klik hier: In deze crisis is Lelystad Airport het laatste dat we nodig hebben

In deze crisis is Lelystad Airport het laatste dat we nodig hebben

Wat gaat er gebeuren met Lelystad Airport? Niemand die het kan zeggen; nog niets er gelekt. Het enige dat we weten is wat er in de verkiezingsprogramma’s staat: ChristenUnie is tegen de opening; CDA en D66 weifelen en de VVD is ronduit voor.

Het kan dus nog alle kanten op, zelfs de goede. Dus is het de hoogste tijd om de weifelaars een handje te helpen, de CU een hart onder de riem te steken en de VVD, desnoods schoorvoetend, toch nog over de streep te trekken. En dat is natuurlijk de moeilijkste opgave.

In de optiek van de VVD moet Lelystad Airport open om daarmee het vliegverkeer van Schiphol met 10 procent te laten groeien, van maximaal 500.000 vliegbewegingen nu (voor alleen Schiphol) naar in totaal 545.000 straks (voor Schiphol en Lelystad samen).

Dat is goed voor de economie, zegt de VVD. En geredeneerd vanuit Schiphol is daar natuurlijk best wat voor te zeggen. Maar in de afweging van belangen waartoe de vier onderhandelingspartijen zijn veroordeeld, zou dit economisch argument zomaar wat minder zwaar kunnen wegen dan sommigen geneigd zijn te denken.

Dit vliegveld is een idioot project

Niet alleen is het idee voor een nieuwe luchthaven nogal onrealistisch tegen de achtergrond van de huidige coronaproblematiek, het is vooral achterhaald door de maatschappelijke ontwikkelingen ten aanzien van de drie grote politieke thema’s die het vliegvelddossier inmiddels volledig overvleugelen: klimaat, stikstof en vliegtuiglawaai.

De 10 procent groei die het gevolg is van de opening van Lelystad Airport betekent automatisch ook 10 procent groei van de CO2-uitstoot.

Alleen daarom al is dit vliegveld een idioot project. In een tijd waarin CO2-reductie zo ongeveer het belangrijkste onderwerp is op de politieke agenda – niet alleen van Nederland zelf, maar ook van de COP26 (VN Climate Conference Of the Parties) – kan de luchtvaartsector niet achterblijven en moet ook daar het gesprek gaan over minder uitstoot van CO2 en over hoe en wanneer dat is te realiseren. Bepaald geen gemakkelijk vraag; maar 45.000 vliegbewegingen erbij is echt niet het goede antwoord.

De stikstofproblematiek is de tweede reden dat Lelystad Airport niet open kan. De bouw en infrastructuur, waaronder ook het vliegveld, zitten op slot en de oplossing moet vooral komen van de uitkoop van boeren. Van de stikstofruimte die daarmee voorhanden komt, gaat in de plannen van de regering 30 procent naar natuurherstel. De overige 70 procent is bestemd voor het vlottrekken van de projecten die door de stikstofcrisis zijn komen stil te liggen.

Niemand wil de herrie van vliegtuigen boven zijn hoofd

Snel zal dat niet gaan. Omdat de uitkoop van de boeren vele jaren in beslag gaat nemen, komt ook de stikstofruimte slechts jaar voor jaar en beetje bij beetje ter beschikking. En welk project mag dan als eerste gebruikmaken van die vrijgekomen stikstofruimte? Staat Lelystad Airport daar dan vooraan in de rij? Dat zou een gotspe zijn: We hebben in Nederland geen behoefte aan een nieuw vliegveld, maar aan 1.000.000 huizen. Als het vliegveld in Lelystad al op de prioriteitenlijst moet staan, dan toch helemaal aan het eind.

Niemand wil de herrie van vliegtuigen boven zijn hoofd. Maar als Lelystad Airport haar poorten opent, gaat dat toch gebeuren. Zwolle krijgt dan haar eigen Buitenveldert en op de Veluwe verdwijnt de stilte die nu nog echt kan worden gehoord. Vliegtuigen van en naar Lelystad zullen, ook na de herziening van het luchtruim, laag over Nederland vliegen. Weliswaar hier en daar iets hoger dan oorspronkelijk gedacht, maar nog steeds veel te laag.

In 2017 hebben wij tevergeefs gepleit voor een minimumkruishoogte van 6000 meter. Nu dat kennelijk onmogelijk is – zelfs na herziening van het luchtruim – is onvermijdelijk de conclusie dat niet alleen klimaat en stikstof de opening van Lelystad Airport in de weg staan maar juist ook het vliegtuiglawaai. Houd dus dat vliegveld dicht. We willen minder CO2, minder stikstof en minder lawaai.

 

‘Lelystad Airport niet openen is de enige juiste beslissing voor Nederland’

Regeerakkoord: Nu geen opening Lelystad Airport

Lelystad Airport is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een ware bestuurlijke puinhoop. Gesjoemel met berekeningen, laagvliegroutes die toch niet worden opgelost, een verliesgevende business case en misleiding van burger, gemeenten, provincies en Tweede Kamer. ‘Gezien de bestuurlijke chaos, de schadelijke effecten van laagvliegen op onze leefomgeving en het klimaat, is de keuze om Lelystad Airport niet te openen de enige juiste’ stelt SATL (Samenwerkende Actiegroepen Tegen Laagvliegen)-voorman dr. ir. Leon Adegeest.

De 24 burgergroepen die zich hebben verenigd in SATL zijn niet verbaasd over het uitblijven van een Kabinetsbesluit over de opening Lelystad Airport. “Wij tonen al vijf jaar met feiten aan dat Lelystad Airport onnodig, onhaalbaar en onrechtmatig is. Gelukkig schiet het Kabinet zich, zoals Rutte III eerder wel deed, nog niet in eigen voet”, aldus Leon Adegeest.

Adegeest constateert dat een besluit tot opening de voorbije maanden politiek onhaalbaar is geworden. Niet alles kan. De stikstofproblematiek, ontbrekende vergunningen en de onoplosbare laagvliegroutes zijn onneembare hordes. Het is goed om te zien dat partijen als ChristenUnie, D66 en CDA hun verkiezingsbelofte (‘géén laagvliegroutes’) niet hebben gebroken. Positief is ook dat er in het regeerakkoord aandacht is voor de omvangrijke negatieve effecten van de luchtvaart en dat de laagvliegroutes concreet genoemd worden als probleem.

De 24 burgergroepen verenigd in SATL blijven, in nauwe samenwerking met provincies en gemeenten, doorgaan met hun strijd voor behoorlijk bestuur, juiste procedures en de bescherming van de leefomgeving voor Nederlanders.

Interview: Politiek moet zich bezinnen op toekomst luchtvaart

Leon Adegeest, voorzitten SATL, dringt er bij de politiek aan op bezinning en een intelligente benadering van de luchtvaart.

Een interview van RTV Vechtdal over de advertentie die SATL plaatste in landelijke dagbladen met een oproep aan de formatie partijen, de toekomst van de luchtvaart, stikstof, liegen en bedriegen en beloftes.

Donald Harpenslager sprak met Leon Adegeest over de meest recente ontwikkelingen rond Lelystad Airport en Schiphol.

Het hele interview beluister je hier.

Ga hier naar het hele artikel.

 

 

Partijleiders pas op met Lelystad Airport bij het schrijven van het regeerakkoord

Partijleiders pas op met Lelystad Airport bij het schrijven van het regeerakkoord

Door: Dr. Paul Werkman

Het door Gert-Jan Segers in de trein achtergelaten concept voor een regeerakkoord van VVD en CDA bevat de volgende zinsnede: ‘Het aantal vluchten op de combinatie Schiphol en Lelystad wordt gemaximeerd, met prioriteit van behoud van de hub-functie van Schiphol.’ Als we dit voornemen afzetten tegen wat in het door SATL uitgegeven boek Schiphol Regeert boven water is gebracht, vallen vijf dingen op.

  1. Dezelfde formule is sinds 2008 tegenover parlement en samenleving gehanteerd om de uitbreiding van vliegveld Lelystad te rechtvaardigen: Lelystad moet een maximum aantal vakantievluchten (45.000) van Schiphol overnemen, want Schiphol zit aan zijn taks (500.000) en moet zich kunnen concentreren op zijn hub- en mainportfunctie. Lelystad moet daarom uitsluitend een overloopfunctie krijgen en geen autonome groei met nieuwkomers faciliteren, want dat draagt niet bij aan versterking van de hub-functie van Schiphol.
  2. Met drie moties heeft de Tweede Kamer na 2008 onderstreept dat autonome groei op Lelystad uit den Boze is. De eerste twee hebben een CDA-signatuur. De derde dateert van eind 2018 en draagt een SP-stempel, maar werd medeondertekend door GL, PvdA en SGP terwijl CDA, CU en D66 er hun stem aan gaven.
  3. Op basis van een reeks rapporten en adviezen wisten het ministerie en de Schiphol Groep al vanaf 2007 dat (a) de vakantievliegmaatschappijen niet weg willen van Schiphol en (b) het enige instrument om dat toch voor elkaar te krijgen een Verkeersverdelingsregeling (VVR) is, maar de Europese Unie nooit zal accepteren dat daarin autonome groei en nieuwkomers worden uitgesloten.
  4. Deze cruciale informatie is het parlement stelselmatig onthouden. Het in 2015 genomen besluit om vliegveld Lelystad te gaan uitbreiden is daardoor op onzuivere gronden genomen. Het ministerie en de Schiphol Groep hebben er een voldongen feit mee willen creëren: een kant-en-klare luchthaven, waarvoor de afspraken vast wel zullen wijken, als eenmaal blijkt dat Europa inderdaad dwarsligt.
  5. Zoals achter de schermen voorspeld, bleek Brussel faliekant tegen de Nederlandse voorstellen voor een VVR zonder autonome groei. Met als resultaat dat VVR-3, die VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen onder het motto ‘dit of niks’ heeft laten maken, de door de Kamer verfoeide autonome groei mogelijk maakt. Tot 25.000 vluchten gelden weliswaar enkele voorwaarden, zoals ‘prioriteit’ voor van Schiphol afkomstige vluchten, maar deze zijn boterzacht. Vanaf 25.000 is er zelfs geen enkele restrictie meer. De ‘belofte’ van Van Nieuwenhuizen dat de regering dan haar best zal doen, is een gratuite slag in de lucht.

Dat Lelystad serieus gaat bijdragen aan het hub-beleid is kortom een illusie. Met Lelystad zijn alleen de (groei)belangen van de Schiphol Groep gediend. En dit wisten de insiders vanaf het begin. Met het niet naar behoren informeren van het parlement, het negeren van de drie (altijd door CDA, D66 en CU geïnitieerde en/of gesteunde) moties en hun voldongen-feitentactiek hebben zij willens en wetens het risico genomen dat ze het lid op de neus kunnen krijgen en hun investeringen moeten afschrijven.

De vraag is wat de formerende partijen met Lelystad aan moeten. Ze hebben inmiddels kennis kunnen nemen van de VVR-geschiedenis en de twijfelachtige bestuurscultuur rond dit dossier, weten dat de Kamers zich nog over de omstreden VVR moeten uitspreken en er ook nog allerlei andere hobbels zijn te nemen. Een greep: ondanks beloften toch nachtvluchten, geen natuurvergunning, de kwesties stikstof en CO2, de laagvliegroutes, de luchtruimherziening, het aanhoudend verzet van burgers en bestuurders in Gelderland en Overijssel. Om maar te zwijgen over de ongerijmdheid van de grote klimaatopgaven en het gaan openen van een vakantie- en pretvliegveld.

Onze suggestie voor het regeerakkoord is daarom: ‘Lelystad Airport blijft voorgoed gesloten voor groothandelsverkeer.’

Brief 6 Veluwse gemeenten aan formateur: ‘Maak een pas op de plaats bij Lelystad Airport’

De zes samenwerkende Veluwse gemeenten Elburg, Epe, Hattem, Heerde, Oldebroek en Voorst willen dat de informateurs en onderhandelaars voor het nieuwe kabinet afspreken Lelystad Airport te heroverwegen. Zij hebben de brief die eerder naar informateur mw. Mariëtte Hamer is gestuurd nu gericht tot de informateurs en onderhandelaars van VVD, D66, CDA en CU.

Lees er hier meer over.

 

Verzet tegen laagvliegen neemt nog altijd toe: actiegroep Kampen sluit aan

Meer en meer verzet tegen Lelystad Airport: 24ste actiegroep uit Kampen sluit zich aan

Onlangs heeft ook de actiegroep ‘Geen laagvliegrotonde boven Kampen’  zich aangesloten bij SATL. De onlangs opgerichte actiegroep wil voorkomen dat vliegtuigen laag over de gemeente Kampen gaan vliegen.    Mocht Lelystad Airport openen, dan krijgt de Gemeente Kampen zeer veel overlast van de laagvliegroutes, aangezien de gemeente in het hart ligt van alle vliegroutes.

Hiermee staat de teller inmiddels op 24 actiegroepen die zich verenigen  in SATL en samen strijden tegen de schadelijke laagvliegroutes.

Steeds meer burgers die zich organiseren 

De groei van het aantal actiegroepen laat zien dat het gezamenlijk verzet tegen Lelystad Airport nog altijd toeneemt en laat zien hoe menens het de burgers is.

De inmiddels 24groepen van bezorgde burgers verzetten zich gezamenlijk tegen de voorgenomen schadelijke laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. En tegen de werkwijze van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat dat zich kenmerkt door gebrek aan openheid, fouten en misleiding.

Nog altijd géén oplossing voor de laagvliegroutes

Inmiddels is de opening van Lelystad Airport 4x uitgesteld. Uitstel vanwege door de actiegroepen aangetoonde grove fouten in zowel de berekening van de geluidsoverlast (2018) als de stikstof berekeningen (2020). Berekeningen die op zijn minst dubieus te noemen zijn en consequent uitvielen in het nadeel van burgers.

Ondanks beweringen van het ministerie van I&W en uitspraken in de media dat de schadelijke laagvliegroutes zouden zijn opgelost, is het tegenovergestelde waar. Mocht Lelystad Airport ooit open gaan, dan  komen bewoners en ondernemers uit vijf provincies permanent te liggen onder een deken van laagvliegende vliegtuigen. Lees er hier alles over.

Meer informatie

Meer weten over de actiegroep ‘Geen laagvliegrotonde boven Kampen’? Stuur een mail naar [email protected].

Lees hier meer over SATL.

Mogen wij ook even aanschuiven?

Burgers doen vandaag in de landelijke dagbladen een dringende oproep aan de leiders van VVD, D66, ChristenUnie en CDA om nieuw leiderschap te tonen en de schadelijke laagvliegroutes te schrappen.

Nu de formatie die in volle gang is roept SATL op om niet alleen te praten over nieuw leiderschap maar dit ook te laten zien en zorg voor het milieu, het klimaat en het welzijn van onze inwoners serieus te nemen.

Lees er hier meer over

Rechter oordeelt: Stikstofberekeningen Lelystad Airport moeten openbaar, maar ministerie weigert.

Onlangs oordeelde de bestuursrechter van de Raad van State in een hoger beroepszaak dat het ministerie van I&W en LNV de invoergegevens van de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport niet mochten achterhouden en dat deze openbaar gemaakt moesten worden. En wel vóór 7 oktober 2021. Hiermee werd SATL geheel in het gelijk gesteld. Het ministerie echter geeft geen gehoor en weigert de gegevens openbaar te maken.  

Wat schetst onze verbazing? Op 6 oktober werd wel een verzameling bestanden gestuurd, maar niet de gevraagde berekeningen. En dat kan geen ongelukje zijn. Hiermee weigert het ministerie van LNV een gerechtelijk vonnis uit te voeren.

Wij vinden het niet te bevatten en ook een schandalige werkwijze dat ambtenaren op het ministerie van LNV een gerechtelijk bevel weigeren uit te voeren. Terwijl de ambtenaren van LNV en overstaan van de Staatsraad nota bene hebben toegezegd de bestanden vrij te geven. Daar sta je dan als burger met je goede gedrag.

‘Stikstofgate’

Eerder bleek al dat de stikstofberekeningen voor Lelystad Airport zijn gemanipuleerd. Door onder andere de invoergegevens aan te passen, te rekenen met onrealistische waarden en een dubbele stikstofboekhouding te voeren. Er is in deze kwestie zelfs aangifte gedaan tegen ambtenaren en het management van Schiphol vanwege oa. valsheid in geschrifte, en verduistering van bewijs.

Roept veel vragen op

Deze gang van zaken roept veel vragen op:

  • Waarom wil Lelystad Airport – geholpen door ambtenaren – koste wat het kost een natuurvergunningaanvraag ontlopen?
  • Waarom  doen ambtenaren er alles aan om openheid over stikstofberekeningen te voorkomen? En negeren daarbij wet- en regelgeving en zelfs gerechtelijke vonnissen. Wat valt er te verbergen?
  • Waarom wordt – in een stikstof crisis – door ambtenaren prioriteit gegeven aan een nieuwe  luchthaven, ten koste van bouwen en boeren?

In gebreke

Het ministerie van LNV is dus wederom in gebreke gebleven. De advocaat van SATL heeft intussen het ministerie en de Raad van State laten weten dat de toegezegde documenten niet zijn geleverd en vraagt de rechtbank om hulp om het ministerie te manen de betreffende gegevens met spoed aan te leveren. 

Lees hier de pdf waarin dr. ing. Leon Adegeest uitleg geeft over het missende invoerbestand en de spoedzitting: Missend-bestand-spoedzitting

Zie ook