Lelystad Airport in de media

BNR Radio: 'Lelystad nog niet open'

8 augustus 2019. Lelystad nog niet open. Van alle onoplosbare politieke problemen is het open krijgen van Lelystad Airport nog wel de hardnekkigste.

Luister hier naar de podcast

BNR Radio: 'Alleen een nieuw regeerakkoord kan Lelystad Airport redden'

6 augustus 2019. Het Nederlandse ministerie van Infrastructuur heeft fouten gemaakt in de afspraken rondom Lelystad Airport. Er is onvoldoende rekening gehouden met het feit dat de nieuwe regels in Brussel moeten worden getoetst. Dat zegt Steven van der Heijden, CEO van reisgigant Corendon. 'Er is een soort gedrocht ontstaan om enerzijds de afspraken in het regeerakkoord te kunnen waarmaken en anderzijds te voldoen aan de Europese regels.'

Luister hier naar de uitzending

NOS: ' Beperkte krimp luchtvaart schaadt economie niet'

18 juli 2019. De Nederlandse economie hoeft geen schade op te lopen van "een matiging van de groei of een beperkte krimp van de luchtvaart", terwijl het milieu er wel baat bij zou hebben. Dat is de hoofdconclusie van een onderzoek door onderzoeksbureau CE Delft, in opdracht van Natuur en Milieu.

Lees het artikel hier

RTL Nieuws: 'Veel economische argumenten voor groei luchtvaart kloppen niet'

18 juli 2019. Veelgehoorde economische argumenten voor de groei van de luchtvaart snijden geen hout. Dat concludeert onderzoeksbureau CE Delft. In eerdere onderzoeken over de baten van de luchtvaartsector worden de voordelen vaak overschat en nadelen niet meegewogen.

Lees hier het artikel

FollowTheMoney: 'Econoom Manshanden: ‘Het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo’

9 juli 2019. Onlangs werd bekend dat Schiphol van het kabinet vanaf 2021 verder mag groeien. Dertig jaar geleden had econoom Walter Manshanden dat besluit begrepen: een groter Schiphol was toen goed voor de economie. Inmiddels vindt Manshanden dat Mainportdenken hopeloos achterhaald. ‘De enige plekken waar in de luchtvaartindustrie nog geld verdiend wordt, zijn de parkeerplaatsen.’

Lees het artikel hier

De Volkskrant: 'Een nieuwe belazertruc van Van Nieuwenhuizen: Schiphol moet groei ‘verdienen’

8 juli 2019. Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen vindt het uitstel van de opening van vliegveld Lelystad ‘heel verdrietig’. Dat zei ze maandag in Almere. Het uitstel komt door het stikstofbesluit van de Raad van State. De minister vond het verdrietig voor iedereen die hard aan de plannen voor de luchthaven had gewerkt en ook voor iedereen die had gehoopt er een leuke baan te krijgen.. Er waren ook mensen voor wie het uitstel niet zo verdrietig was. Degenen onder de aanvliegroutes bijvoorbeeld, die er door de overheid bijna waren ingeluisd – tot ze de verwachte overlast zelf gingen berekenen en die veel hoger bleek te zijn dan hun was wijsgemaakt.

Lees het artikel hier

De Stentor: ‘Inspraakprocedure Lelystad Airport oneerlijk’, van de 164.000 verbetervoorstellen zijn er 3 toegepast.'

5 juli 2019. Actiegroepen zijn boos dat het ministerie weinig doet met bijna tienduizend inspraakreacties op de plannen voor Lelystad Airport. Ze krijgen steun van hoogleraar Wim Voermans: ,,Inspraak houden terwijl je plan al vaststaat is oneerlijk.”. Hoogleraar staats- en bestuursrecht Wim Voermans van de Universiteit Leiden laakt de handelswijze van het ministerie.

Lees hier het artikel

De Stentor: 'Bijna 10.000 reacties op plan Lelystad Airport, ministerie doet 3 aanpassingen: ‘Schokkend, schoffering van burger’'

4 juli 2019. Het ministerie past het plan Lelystad Airport op drie kleine punten aan. Dat is het resultaat van bijna tienduizend inspraakreacties van burgers. Actiegroepen zijn woest en vinden het een ‘schoffering van de burger’.

Lees het artikel hier

NOS: 'Gezondheidsklachten door ultrafijnstof rond Schiphol'

27 juni 2019. Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM): . Vooral kinderen met luchtwegaandoeningen ondervinden de gevolgen als ze deze zeer kleine deeltjes inademen, blijkt uit onderzoek van het RIVM.

Lees het artikel hier

EenVandaag: '200 miljoen later is het maar de vraag op Lelystad Airport open kan'

26 juni 2019. 200 miljoen euro is er geïnvesteerd in de uitbreiding van Lelystad Airport. Maar de beoogde opening staat opnieuw en misschien wel serieuzer dan ooit op de tocht.

Bekijk de uitzending hier

 AD opinie: 'Luchtvaartbeleid staat bol van list en bedrog'

26 juni 2019. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen is 'een list nodig', nu Lelystad Airport niet open kan. Lammert van Raan wil dat de politiek stopt met stiekeme plannetjes en het tegen elkaar uitspelen van bewoners.

Lees het artikel hier

NRC: ‘Maatschappelijke kosten Lelystad Airport onderschat’

25 juni 2019. Tegenstanders van Lelystad Airport richten met nieuw onderzoek hun pijlen op het economische argument voor uitbreiding van de luchthaven. Hun conclusie: het is beter voor de economie om Lelystad Airport dicht te houden.

Lees het artikel hier

RTL Oost: ' De Nederlandse economie is beter af zónder Lelystad Airport'

25 juni 2019. Als Schiphol niet verder groeit en Lelystad Airport de landingsbaan gesloten houdt, dan is Nederland economisch beter af. Dat stellen Leo Bus en Walter Manshanden uit Rotterdam, zij zijn twee vooraanstaande economen.

Lees het artikel, inclusief een intervieuw met econoom Manshanden, hier

Trouw: 'De weg naar Lelystad Airport ligt vol hobbels'

20 juni 2019. Minister Cora van Nieuwenhuizen (infrastructuur en waterstaat) heeft niet genoeg aan één list om volgend jaar al Lelystad Airport open te laten gaan. De drie belangrijkste obstakels op een rij.

Lees het artikel hier

KRO-NCRV De Monitor: 'Is geluidsvervuiling de volgende gezondheidscrisis?' 

13 juni 2019. Een laag, kloppend geluid weerkaatst onheilspellend hard op de muren. We staan in een doodnormale straat in een doodnormaal dorp. Toch wanen we ons even in de openingsscène van een oorlogsfilm.

Bekijk hier de uitzending

NU.nl: 'Lelystad Airport muurvast tussen stikstof en Europa'

3 juli 2019.  Drie maanden geleden hadden, als het aan dit kabinet had gelegen, de eerste vliegtuigen vanaf Lelystad moeten vertrekken. Maar een rechterlijke uitspraak, georganiseerd verzet en Europese regels zorgen ervoor dat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) de opening voor een tweede keer moet uitstellen.

Lees hier het artikel

NRC: 'Lelystad Airport zet miljoenen Nederlanders in de herrie'

Januari 2019. Lelystad Airport is een ramp in wording.

Lees hier het artikel

Het stuk stond in een uitgebreide bijlage van van het NRC over vliegen met veel interessante artikelen. Als je de link naar het artikel volgt staan onder het opiniestuk de andere artikelen van deze bijlage, zeer de moeite waard om te lezen.

Zoals:

‘Vliegen is goedkoper dan U denkt’. Met die slagzin adverteerde de KLM in de jaren vijftig. Een retourtje Istanbul kostte 1.037 gulden in 1957. Omgerekend naar het huidige prijspeil is dat ongeveer 3.300 euro.
Je vliegt nu al voor honderdvijftig euro heen en weer naar die stad.

Elektrisch vliegen in je dromen
Belasting op kerosine

De Volkskrant: 'Leon Adegeest strijdt tegen uitbreiding Lelystad Airport: Ministerie intimideerde mij''

29 augustus 2018. Zijn rekenmodel was een doorbraak in het protest tegen de uitbreiding van Lelystad Airport. Sindsdien besteedt ingenieur Leon Adegeest het gros van zijn tijd aan de strijd met de luchtvaartlobby.

Lees hier het artikel

De Stentor: 'Ruzie over vliegroutes Lelystad loopt hoog op'