Stikstof

Stikstof

Stikstof (een teveel hiervan) schaadt de natuur. Een teveel aan stikstof is al  tientallen jaren een probleem, daarom is wettelijk vastgelegd dat Nederland haar stikstofuitstoot terug dient te brengen. Hiervoor werd de PAS in werking gesteld: 'stikstofruimte' werd gecreëerd door dit elders te compenseren. Maar in 2019 oordeelde de Raad van State dat het Nederlandse stikstofbeleid niet deugt en in strijd is met Europese natuurwetgeving.

'omlaag rekenen'

Het kabinet heeft Commissie Remkes gevraagd om breed advies te geven over de stikstof aanpk. SATL ontdekte grote fouten in de stikstof berekeningen uitgevoerd door het ministerie en heeft dit met de Commissie Remkes besproken. Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat rekenden consequent de stikstof uitstoot  van Lelystad Airport 'omlaag'. Zowel RIVM als commissie m.e.r. bevestigen het gelijk van SATL: de stikstofberekeningen van Lelystad Airport zijn inderdaad fout. Lees er hier meer over.

De conclusie van Remkes was helder: 'Niet alles kan'. De luchtvaartsector mag alleen groeien als de stikstofuitstoot is afgenomen. Vliegveld Lelystad mag niet open, zolang de uitstoot niet eerst verminderd wordt. Lees hier meer over het advies.

Een toename van de uitstoot door de luchtvaart heeft direct gevolgen voor de ruimte voor de bouwsector, boeren, wegverkeer en ligt daarom erg gevoelig. Zeker als de stikstofcalculaties voor de luchtvaart  consequent foutief blijken te zijn.

Aangifte tegen ambtenaren

SATL deed verder onderzoek en reconstrueerde de stikstof berekeningen sinds 2014. Wat blijkt: er zijn zelfs strafbare feiten gepleegd door ambtenaren en Schiphol Airport. Een zeer kwalijke zaak, SATL heeft dan ook aangifte gedaan. Lees er hier meer over.

De Feiten over stikstof en Lelystad Airport

Dossier Lelystad Airport

EenVandaag heeft een uitgebreid dossier aangelegd over Lelystad Airport. Deze vind je hier.

Ga hier naar de laatste reportage: 'Opnieuw forse fouten'.

Handige links

Wat is het effect van teveel stikstof op de natuur? Lees het uitgebreide artikel van Milieu Centraal.

Wat zijn de consequenties van het afschaffen van de PAS (Programma Aanpak Stikstof)? Lees hier meer over de PAS 

Dit filmpje geeft een toelichting op stikstof en PAS:

Het advies van Adviescollege Stikstof 'commissie Remkes'

Commissie Remkes heeft de opdracht gekregen om de Minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit te adviseren over hoe om te gaan met de stikstofproblematiek in Nederland. Hier vind je de drie rapporten (klik op de afbeelding om ze te downloaden).

 

 

Radio 2 Podcast #5 - Ingenieur Leon Adegeest

In deze aflevering spreekt Rick van Velthuysen met ingenieur Leon Adegeest, de man die als actievoerder Lelystad Airport stillegde en ons ‘de onbetrouwbare overheid’ toonde.

Keer op keer schoot hij grote gaten in de milieurapporten van Lelystad Airport, waarmee hij verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen telkens in verlegenheid bracht, die ook nog eens de ondankbare taak had ‘de rotzooi’ van haar voorgangers op te ruimen.

Leon Adegeest vertelt in deze podcast hoe zijn aanvankelijke gedachten dat “het ministerie wat foutjes moest hebben gemaakt” is omgeslagen naar “Dit zijn geen fouten meer, maar doelredeneren. Een strafzaak waardig, dus ik ga aangifte tegen de overheid doen!”

Als burger wil je kunnen vertrouwen op onze overheid. Hebben gekozen politici en bestuurders ondertussen nog wel vat op de ministeries met hun ambtenaren, die steeds autonomer lijken te opereren, maar te allen tijde toch onschendbaar blijken te zijn?

Luister naar het verhaal van Leon Adegeest, die nu zover is dat hij vindt dat Lelystad Airport, na alles wat er gebeurd is, nooit meer open zou mogen gaan, tenminste als de BV Nederland nog haar geloofwaardigheid wil blijven behouden..